19.05.2023

Dla kogo jest opłacalny podatek liniowy?

Jedną z popularniejszych form opodatkowania działalności gospodarczej jest podatek liniowy. Niewątpliwie ma wiele korzyści, jednak nie dla każdego będzie opłacalny. Wybierając tą formę opodatkowania, Przedsiębiorca bez względu na osiągnięty dochód, zapłaci podatek w wysokości 19%. Pamiętaj –  z tej formy opodatkowania mogą skorzystać tylko firmy prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Podatek liniowy opłaca się, jeśli:

• roczny dochód nie jest niższy niż 180 tys.-200 tys. zł
  • nie dokonuje się rozliczenia dochodu ze współmałżonkiem lub jako samotnie wychowujący dziecko – ponieważ w związku z podatkiem liniowym, nie przysługuje prawo do odliczenia ulg z tych tytułów. Ulgi te przeznaczone są tylko dla przedsiębiorców rozliczających się za pomocą skali podatkowej
  • nie korzysta się z ulgi na dzieci i ulgi na Internet – podobnie jak w powyższym przypadku są one przeznaczone tylko dla skali podatkowej
  • oprócz prowadzenia własnej działalności uzyskuje się dochody również z innych źródeł, które rozliczane są według skali podatkowej (np. umowa o pracę) – w tej sytuacji istnieje możliwość uwzględnienia większości ulg podatkowych w zeznaniu rocznym dochodu z etatu. Należy jednak pamiętać o konieczności złożenia dwóch deklaracji rocznych
  • można odliczyć koszty jego uzyskania (czego nie można zastosować np. przy ryczałcie). W wyniku tego zmniejsza się podstawa opodatkowania, a co za tym idzie – podatek jest niższy
  • możliwe jest odliczenie składek społecznych oraz od 1 lipca 2022 roku (w związku z wejściem Polskiego Ładu 2.0) składek zdrowotnych, lecz do limitu w kwocie 8700 zł w skali danego roku podatkowego (limit ten jest właściwy dla 2022 roku). Warto mieć na uwadze, że składki społeczne oraz zdrowotne mogą nie być odliczane od dochodu, a można je ująć w kosztach podatkowych.

Decydując się na podatek liniowy, warto wiedzieć kilka rzeczy:

• nie można rozliczyć się z małżonkiem
  • nie można skorzystać z ulg
  • ograniczeniem w wyborze podatku liniowego jest praca na rzecz byłego bądź obecnego pracodawcy. Jeśli Przedsiębiorca świadczy usługi na jego rzecz, to nie może rozliczać się wówczas podatkiem liniowym w tym roku podatkowym. Chodzi tu o wykonywanie pracy na podstawie umowy o pracę, a później świadczenie takich samych usług w ramach prowadzonej działalności. W przypadku, gdy fiskus to odkryje, Przedsiębiorca automatycznie jest objęty opodatkowaniem na zasadach ogólnych przez cały rok podatkowy
  • minusem tej formy opodatkowania jest brak kwoty wolnej od podatku.

Na wszystkie pytania dotyczące podatku liniowego – jego zalet i pułapek – chętnie odpowie zespół Kancelarii Rachunkowej Małgorzata Rola.